torsdag 9 februari 2012

Skattletning med skridskor

Idag smet Mannen och jag ifrån vardagen. Efter lunch åkte vi ett par mil söder ut för att ta några geocacher som ligger på öar. Eftersom det är tjock is så var det lämpligt att passa på att ta långfärdsskridskorna ut till öarna. När vi kom fram visade det sig att det var mer snö där än hemma. Att åka skridskor blev inte helt lätt. Det hade varit mer rätt med skidor på fötterna.
Så här såg det ut när jag stod med skridskorna på isen. Eftersom jag hade stavar så gick det ändå att ta sig fram. Bitvis kunde man till och med få lite glid utan att staka. Sedan plötsligt tog det tvärstopp då det var blötsnö och snö på isen. Stakningen kan man se som skidträning så jag stakade på och använde magen som jag lärt mig på skidkursen.
Vi hade planerat att ta oss till tre olika öar, men eftersom det gick betydligt tyngre än beräknat så fick det räcka med två.
På den ena ön hittade vi dessa fantastiskt vackra grenar. Hela trädet var dekorerat med lav. Alla träd runt omkring var lika dana. Det såg både vackert och trolskt ut. Undrar varför det blir så?

Inga kommentarer: