lördag 4 februari 2012

Magnus Falk: Det krökta rummet

Via scouterna känner jag Magnus Falk. Jag blev därför nyfiken när jag fick veta att han skrivit en bok, Det krökta rummet. Klart att den boken skulle köpas och läsas!

Boken handlar om den nyblivna läkarstudenten Cecilia. Cecilia försöker få ihop sin nya vardag med läkarstudier, extrajobb, sambo och son. Det är inte svårt att förstå att det kan bli stressigt. När det dessutom visar sig att hennes pappa är svårt sjuk och att mammans sambo kanske bedrar hennes mamma då blir det ännu värre. Mitt i detta sker det ett mord i närheten av där Cecilia bor och hon börjar få märkliga telefonsamtal. Efter ett antal vaga indicier misstänker Cecilia att hon vet vem mördaren är.

Under första halvan av boken tyckte jag att det var mycket prat och lite action. Boken tar många olika stickspår med mycket beskrivningar som känns långrandiga. I första halvan av boken går det inte att se någon koppling mellan de olika spåren och jag blir inte gripen av boken.

Någonstans efter halva boken börjar boken ta sig. Fram till dess har det inte hänt så mycket, men plötsligt får boken fart och avslutningen är riktigt bra. Cecilias värld skakas om ordentligt och det blir inte som hon tänkt sig. Boken tar en vändning som jag inte alls hade väntat mig och jag blir riktigt gripen av slutet. Nu vill jag gärna läsa mer, så fortsätt att skriva Magnus!

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Tack för tipset! denna ska jag kolla upp!