måndag 6 februari 2012

Lånehund

För några veckor sedan hittade jag en lapp på ICA om en hund som sökte dagmatte. Jag insåg att jag kände ägaren och att de bor väldigt nära oss. Jag frågade därför om hon tillfälligt, tills jag börjar jobba, vill ha hjälp några dagar i veckan.
Några dagar har nu denna söta gula Labrador varit hos mig. Han är bara 8 månader så han är fortfarande lekfull, men snäll och lugn. Mysigt med sällskap hemma.
Förra veckan opererade han en skada i bakbenet så idag får vi gå korta promenader. Han har skena och bandage på benet, men verkar inte bry sig så mycket om det. Han springer och verkar lika glad i alla fall.

Att låna en hund är ett bra sätt att prova på att ha hund. Jag är lite sugen på en egen hund ibland, men just nu fungerar det inte i vårt liv. Det skulle bli för mycket pusslande. Det verkar dumt att sätta sig i det nu, lagom när vi inte behöver lämna eller hämta några barn längre. En lånehund lite då och då passar mig bra!

2 kommentarer:

Cicki sa...

En av mina väninnor har blivit dagmatte tre dagar i veckan, sedan hon blev pensionär. Hon tycker det är ett perfekt sätt att dryga ut pensionen och samtidigt få både sällskap och komma ut på promenader.

Maud/En bok om dagen sa...

Vad roligt att du får ha den där sötnosen som tillfälligt sällskap!

Håller helt med dig om det där med pusslandet. Man ska inte köpa hund förrän man har alldeles klart för sig var man ska göra av den då man ska göra annat (jobba, t.ex. - om man inte bor så nära att man lätt går hem på lunchen)... Att ha hund är ungefär som att ha en treåring. Väldigt kompetent på somligt, förstår en hel del och talar om en hel del - men går inte att lämna hur som helst...