torsdag 16 februari 2012

Paolo Roberto

Igår var det Paulo Roberto och idag är det Henrik Shyffert och Fredrik Lindström. Här gäller det att frottera sig med kändisarna.

Igår var jag i Norrköping på en föreläsning med Paollo Roberto - Fighting Spirit. Han pratade om sitt liv som en av Stockholms värsta värsting, hur han kom ur det livet, om sitt liv som boxare och om sitt liv nu. Alla satt trollbundna av vad han sa för han hade saker att säga och var en bra underhållare.

Han pratade om sina val i livet. Valen hade naturligtvis påverkas av händelser i omgivningen, men det var hans val. Han skyllde ingenting på samhället, skolan eller föräldrarna. En viktig faktor till att han trots allt lyckats var att några personer trodde på honom och att en polis visade en bild på hans kompis som låg mördad i en blodpöl. Det var ju dit Roberto var på väg också.

Paolo pratade också om sitt liv som boxare där han blev beundrad och kunde hävda sig. Alla vill ju bli älskade. Blir man inte älskad så vill man bli beundrad. Blir man inte beundrad så vill man bli hatad. Alla vill märkas på något sätt!
När Roberto träffat sin fru och väntade barn så ville (behövde) han inte längre boxas. Just nu använder han sin drivkraft till att driva ett antal olika företag och får på så sätt utmaningar i livet.

Det var nog inget nytt som jag tar med mig från föreläsningen, men den var väldigt intressant att lyssna och några funderingar stannar ju alltid kvar i huvudet.
- Jag kan ta med mig känslan av att vi gör rätt när vi försöker äta frukost och kvällsmat gemensamt varje dag i vår familj.
- Jag kan ta med mig att nära relationer är viktigare än materiella ting. Vi gör alltså rätt som hellre spelar familjespel på helgen än åker till köpcentret.
- Jag kan också ta med mig att jag gör rätt som skiter i alla olika dieter och fullkornspastan. Enligt Italienaren Roberto så har durumvetet samma glykemiskt index som fullkornsmjölet, så skit i fullkornspasta och snabbpasta. Ät lagom enligt tallriksmodellen och rör dig lagom så mår du bra.

Nu laddar jag för kvällens föreställning av Ljust & fräscht med Schyffert och Lindström. Det blir kul!

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag har också hört Paolo och han är riktigt bra! Vilket öde och vilken framgång. Fantastiskt inspirerande!

Cicki sa...

Jag har länge beundrat er hur ni hela tiden sätter familjesamvaron i centrum. Ni gör verkligen rätt och det märks på det du berättar om barnen.

Vad bra att jag fick veta att durumvetet är lika bra som fullkornsmjöl. Vi tycker ju om pasta men inte fullkornspastan. Då kan vi fortsätta som tidigare.