onsdag 2 april 2008

Vårpicknick

Idag har jag haft en ledig eftermiddag. Eftersom det var så härligt väder så bestämde vi att ta eftermiddagsfikat ute. Jag gjorde i ordning trädgårdsmöblerna och hämtade upp dynorna från källaren. Härligt att altanen ser inbjudande ut igen.

Martin tyckte att vi skulle ha picknick. Ok! Enligt honom så ska man då ha en filt att sitta på, så jag tog fram en filt. Och så måste man ha en picknick-korg. Ner i källaren och hämta fram picknick-korgen som var påskkärringkorg för några veckor sedan. Martin packade ner saften och la några kakor i en en burk i stället för på fat. De bredda smörgåsarna åkte också ner i en burk.

När vi höll på och packade korgen så kom Cissi och en kompis hem från skolan. "Vi ska på vårpicknick", sa Martin. "Med vilka då?", undrade Cissi. "Med dom som kom in genom dörren", svarade Martin.
När vi packat färdigt och korgen var ordentligt övertäckt som den ska vara så undrade kompisen vart vi skulle åka. "Ut på gräsmattan", svara Martin som om det vore självklart att man har picknick i sin egen trädgård.

Det blev en mysig picknick och barnen fortsatte att leka ute medan jag satt kvar på altanen och läste STF:s medlemstidning Turist. Det är en jobbig tidning att läsa för jag vill alltid åka till alla mysiga ställen som dom skriver om. Senare på kvällen så fick vi ett kort besök av kompisar som kom med ännu fler roliga ideer. Kul att utesäsongen börjar nu med tält, vandringar, kajaker, scouthajker och annat. Lite stressande också för att det finns så mycket som jag vill hinna med.

Apropå utflykter så fick jag härom dagen tips om ett ställe som jag INTE vill åka till. Titta här på bilder från Belsåstornet. Vackert men huu så högt!

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det påminner om när vi hade picknick på filt på vardagsrumsgolvet med S:t Paula som "vild" blomma! /Gunnar