måndag 14 april 2008

Östergötlands länsmuseum

I går var jag på Östergötlands länsmuseum. Där har jag inte varit många gånger, men nu har jag varit där två gånger inom ett år.

Förra gången blev jag ditlockad av Maria för att se öppnandet av den nya permanenta utställningen Östgötaliv. Östgötaliv är en fin, välgjord och lättillgänglig utställning och Östergötlands historia. Det är fina miljöer upbyggda. Det som farsinerar mig mest är dock hur man kan få heltäckningsmattor att verkligen se ut som kullerstenar och jord. Man tror verkligen att man går på en knölig medeltidsgata och inte på en jämn heltäckningsmatta. Där hör ni hur intresserad jag är av historia, när mattorna intresserar mig mer än utställningens budskap. Näväl, en fin utställning är det i alla fall.

Denna gången tittade jag på Johan Hagelbäcks Russinutställning. Johan Hagelbäck förknippar jag mest med nån filmjölksanimering som visades på TV för hundra år sedan. Det är tydligen fler än jag som kommer ihåg filmjölksfilmerna för det stod om dom i gästboken på denna utställningen. Russinutställningen var riktigt kul och med många tänkvärda inslag. I går skulle varit sista dagen för utställningen, men det har blivit förlängt till 11/5. Gå och se den om du kan, annars får du hålla till godo med denna visningen.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Maria sa...

Ja, russinutställningen är verkligen att rekommendera!
Det är tur att det finns något som intresserar alla i utställningarna! ;-)