onsdag 16 april 2008

Intressant teknik

Tidningen Ny teknik dimper ner i vår brevlåda då och då. Jag får tidningen för att jag är med i Sveriges ingenjörer. Ofta åker tidningen direkt i pappersinsamlingen. Idag fick jag för mig att bläddra igenom den och jag hittade ett par intressanta artiklar.

En serie artiklar handlade om energibesparingar, varav en handlar om en tävling i Växjö om att spara energi. Segraren lyckade minska sin energiförbrukning med 40% på tre veckor. Det låter ju jättebra, men sedan läser jag vidare i artikeln. Hon sparade energi genom att släcka belysningen och tända stearinljus. Det blir naturligtvis en minskning av energiåtgången enligt hennes mätare, men ingen minskning för jorden totalt. Hur mycket energi har det gått åt för att tillverka och transportera ljusen.
Ett annat sätt hon sparade energi på var att duscha oftare på badhuset. Återigen sparar hon energi enligt hennes mätare, men hon spar ju inte energi totalt sett.
Jag tycker att det var en intressant tävling och säkert ett bra sätt att få folk att förstå vad som drar mycket energi i hemmet om man har bra mätverktyg, men enligt vad som framgår av artikeln sparar man ju inte energi totalt sett och man får heller inga användbara spartips av vinnaren.

En annan artikel handlar om ett photoshop light som finns på webben och är gratis att registrera sig för och använda. Det ska jag prova. Undra om det är precis det jag har saknat? Webbtjänsten är till för nybörjare som inte behöver så många olika funktioner men vill kunna beskära och greja lite med foton. En poäng är att eftersom det är för nybörjare så har de gjort ångra-knappen tydlig. Det verkar helt rätt tänkt. Jag har inte hunnit prova än men här hittar du den www.photoshop.com/express

Nu till annan rolig teknik, stickning. Kan det här vara bra saker att ha för att få jobba i fred på allmänna platser?

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: