söndag 6 april 2008

Enkät om bloggandet

Nu har jag blivit uppmanad av Pepsipuh att svara på en enkät så jag sätter väl igång.

1. Hur länge har du bloggat? Sedan 30:e oktober 2007.

2. Hur såg din blid av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga? Tja jag såg mest andra sidan av det. Dvs jag såg när min man satt och skrev och läste det förståss. Jag hade nog inga speciella fördommar.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Ingen speciell, min mans var den första jag läste i alla fall, men honom var jag ju redan kär i :-)

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Dom är väl ok.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Jag följer 26 RSS-flöden. Men eftersom många av dom bloggarna inte uppdateras dagligen så blir det inte så många dagligen, kanske 6-8 bloggar per dag.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar /tex teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar)? Det är nog hälften av varje ungefär. Ämnesbloggarna handlar om böcker, miljö, stickning och mat.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om? http://worldofmalin.blogspot.com/

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om? Kanske denna http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Vet inte.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Det hoppas jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden? Jag funderade mycket på det där i början men tycker att jag hittat en bra nivå.

12.Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför? Jag vill inte lämna ut mina barn eller släktingar eller vänner för det har dom inte valt själva.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du? Nej egentligen inte, men det är ju alltid kul när någon läser vad jag skriver och ännu roligare att få kommentarer.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Till en viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med den via bloggen? Nej

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Nej eller kanske i vissa speciella fall.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. och isåfall: Hur har du hanterat detta? Nej.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej, försöker tänka först och skriva sedan.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Kan ibland känna trycket (från mig själv) att jag måste skriva något intressant.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då? Ja jag bloggar säkert fortfarande. Kanske har jag snävat in på något eller några få teman då.

21. Tror du att bloggarna har eller kommer att ha någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp männskor som mest påverkar varandra? Vad menas med vår kultur? Jag tror absolut att bloggarna påverkar oss människor, vad vi läser, hur vi påverkas och vilka som kan påverka.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Jag har upptäckt hur kul det är att skriva. Undra vad jag ska ha det till?

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Tar för mycket tid... Det är lätt att gå vilse i bloggosvären och plötsligt har det gått ett par timmar.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Jag tycker inte om kedjebrev så jag vill inte peka ut fem bloggare, men det vore roligt om några av er som läser här ville svara på enkäten. Känn dig manad! Och glöm inte skriva i kommentaren så att jag hittar dit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min bild är att du skriver väldigt bra och intressant, lagom personligt. Jag kollar varje dag om det finns nå't nytt. Något inlägg skulle jag vilja kommentera mer än jag gjort här, men då öga mot öga. /Gunnar