onsdag 12 augusti 2009

Anna Bergenström: Annas örtagård

I somras körde vi genom Dalarna. Jag har aldrig sett så många loppisskyltar utmed vägen. Vi stannade på ett gäng av dom. Alla vore en omöjlighet.

På en av loppisarna köpte jag boken Annas örtagård - om glädjen att odla och använda kryddor av Anna Bergenström. I helgen somgick satte jagmig ute i solen och läste och bläddrade i boken. Dels är det en faktabok om kryddor. Det är allmän information om att odla kryddor och en snutt om varje kryddsort. I andra halvan är det recept och tips på hur man använder kryddorna. Mycket inspirerande!

Efter att ha bläddrat igenom och markerat en del saker somjag ska prova med det samma eller väldigt snart så satte jag igång. Först plockade jag oregano och hängde upp i små buketter på ett mörkt ställe för att torka. Jag var ju tvungen att komma på ett mörkt ställe där jag är lagomofta för att inte glömma bort oreganon. Det fick bli i städskåpet.
Efter det skördade jag vår egen potatis och gjorde råstekt nypotatis med rosmarinoch vitlök.Det var bara att ha på rosmarinen efter att potatisen stekt en stund och den pressade vitlöken skulle tillsättas mot slutet. Det blev gott!

Jag kan verkligen rekommendera boken om du är intresserad av att odla och använda kryddor.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: