tisdag 4 augusti 2009

Torgny Lindgren: Ormens väg på hälleberget

När man ska vandra i fjällen och bäramed sig ALLT som man behöver för ett antal dagar så måste allt viktoptimeras. Alltså ville jag välja en så tunn och lätt bok som möjligt eftersom jag insåg att det inte skulle bli så långa lässtunder. Jag botaniserade i våra bokhyllor och valet föll på Torgny Lindgrens Ormens väg på hälleberget.

I början gick det lite segt att läsa, innan jag vant mig vid att boken var skriven på dialekt. Efter något kapitel var det inget större problem längre. Boken handlar om det hårda livet för en fattig familj i Västerbotten. Det är en ganska grym, men trovärdig berättelse.

Boken fick mig att associera till Wilhelm Mobergs böcker om livet i småland i slutet på 1800-talet. Nu blev jag sugen på att läsa någon av de olästa Mobergböckerna som jag äger.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: