måndag 11 augusti 2008

Vardag igen

Så var det vardag igen. Jag har jobbat idag. Det var inte alls så hemskt. Jag kan tyvärr inte säga att jag stortrivs på jobbet, men ändå var det lite kul att jobba igen. Det var många som kom tillbaka från semestern idag. De som jobbat de senaste veckorna "klagade" på att det blivit kö vid kaffeautomaten och sorligare i huset över huvud taget.

Dessutom har jag börjat ta hand om en del av födelsedagspresenterna. Jag har rensat i landet där jag ska plantera min buske som ska ge mig amerikanska blåbär nästa sommar. Jag har fått en buske av typen Emil, men nu har svärföräldrarna fått veta att det ger mer bär om man har två buskar tillsammans. Så snart kommer dom med en vän till Emil. Vännen heter Putte.

Dessutom har jag läst en del i boken Middag med Jamie av Jamie Oliver som jag också fått. Ni vet den nakna kocken. Jag har inte varit så förtjust i honom. Jag tycker att han lagar onödigt konstig och kompliserad mat. Nu har jag inte sett så mycket av honom de senaste åren mer än att brorsan gillar honom skarpt. Jamie har blivit tvåbarnsfar och fått tänka om. Han tummar fortfarande inte på att man ska laga från grunden av bra råvaror, men i denna boken är det mat som är mer anpassad för barnfamiljer. Jag håller med om hans filosofi och prioritering. Många borde kunna lägga mer tid på matlagningen. Alla kan laga mat. Det behöver inte vara krångligt.

Jag lagar ju oftast mat utan att följa något recept precis. Jag använder oftast bara recepten som inspiration och till det kommer den här boken att bli bra. Jag fick många ideer av att bläddra lite i den. Annars om jag vet vad jag vill laga så finns det ju ingen bättre receptsamling än internet. Google är det bästa sättet att hitta rätt recept.

I kväll blev det dock en gammal beprövad rätt. Lax med ädelostsås, kokt potatis och broccolibuketter värmda med ost på. Lättlagat och gott!
Sätt på ugnen. Lägg laxen på ett ugnsäkert fat. salta och peppra lite på laxen. Värm ihop ädelosten med creme fraich och späd med lite mjölk. Häll såsen över fisken och in i ugnen ca 20 minuter. Det blir supergott!

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: