måndag 18 augusti 2008

Skolstart

Så var det dags då. Jag följde med Martin. Vi klämde in oss 26 barn och minst lika många föräldrar i ett klassrum byggt för 20 barn. Först samlades barnen i en ring och hade upprop och lite småprat. Sedan fick barnen sätta sig på sina platser och göra namnskyltar till sina lådor. De skrev namn och ritade bilder. Martin ritade en dator, en tv och ett gameboy. Gissa vad han gillar att göra?

Det var lite kul att titta vad alla ritade. Tjejen som sitter bredvid Martin var samma tjej som han lekt jättemycket med på dagis. Hon är en riktig pojk-flicka, en jättemysig tjej. På dagis när det var maskerad så klädde alla tjejerna ut sig till prinsessor utom hon som var sjörövare. Idag ritade hon en jolly-roger-symbol och kompleterade den med några extra dödskallar i svart. De andra tjejerna runt omkring ritade söta hästar och andra gulliga saker. Enligt pappan är det bara sjörövare och pirater som gäller just nu. Häftig tjej tycker jag.

Efter denna stunden inne var det dags för barnen att gå ut och ha en välkommenfest ute på skolgården. Då passade jag på att åka till jobbet.

I eftermiddag har han gjort sin första läxa!

När jag stod där i klassrummet idag tänkte jag mycket på när Henrik började i första klass. Då stod jag i hans klassrum med Martin på armen. Martin var drygt två veckor då! Nu är det den lilla parveln som börjar första klass.

Inga kommentarer: