onsdag 20 augusti 2008

Ole Lund Kirkegaard: Robban och alla de andra polarna

En av få böcker som jag kommer ihåg att jag, eller om det var mamma, läste när jag var liten är Gummitarzan. När barnen växte kunde jag knappt vänta tills det var rimligt att läsa Gummitarzan högt. Nu har jag läst många av Ole Lund Kirkegaards böcker för barnen. Alla av böckerna är bra.

Nu senast läste jag Robban och alla de andra polarna för Martin. Både Martin och jag har gillat den tokroliga deckarhistorien. Den handlar om Robban och hans polare plus de andra som också bor i hörnhuset. Plötsligt börjar saker försvinna för herr Storm (som bor i hörnhuset) och kvar finns bara brev från "sparkcykeltjuven". Polarna hjälps åt för att reda ut vem sparkcykeltjuven kan vara.

Idag var jag inne på biblioteket och frågade efter andra bra högläsningsböcker. Jag sa att vi läst Kirkegaards böcker och Mamma Mu till exempel som Martin gillat. Bibliotekarien tittade då lite i hyllorna och tipsade om några olika böcker. De vi fick med oss hem var Samson & Roberto - Arvet efter farbror Rin-Tin-Tei av Ingvar Ambjörnsen och Rädda Sefira av Katarina Ros och Maria Nilsson Thore. Det är alltid lika trevligt att ta hjälp av bibliotekarierna Dom är så duktiga. Återstår att se om Martin gillar dom här två böckerna också. Han är kräsen när det gäller bokval.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: