lördag 21 juni 2008

Alternativ till pasta och ris





Så mycket ny och spännande mat det finns. Det finns en massa alternativ till potatis, pasta och ris. Idag åt vi upp det sista ur vårt första paket med Moghrabiah. Det är stor couscous, vita kulor stora som små ärtor. Vi har använt moghrabiahn i sallader och det är gott. Den smakar inte så mycket i sig självt, men det gör ju inte pasta heller. Den ger ett lagom tuggmotstånd jämfört med couscousen.


För ett tag sedan blev vi bjudna på röd quinoa av en kompis. Det var gott. Den hade mer tuggmotstånd än den "vanliga" quinoan. Jag har försökt att köpa den, men den finns inte i vår ICA-affär. I förra veckan när jag var på coop så kom jag ihåg att titta efter den röda quinoan och då hade dom både röd och svart quinoa. Då blev det svårt, men jag valde den röda. Det får bli svart nästa gång.
Quinoa hade jag svårt för första gången jag åt det, men jag kanske gjorde något fel då. Enligt paketen ska man skölja den före kokning för att få bort den beska smaken och det behövs nog. Dessutom åt vi den som tillbehör till något mer torrt första gången. Sedan har vi ätit det till köttgryta eller liknanade. Det är gott! Eller så fungerar den nog bra att blanda lite av i en sallad.

På sista tiden har jag också köpt naken havre. Ja, den heter så! Det är en sorts havre som växer utan skal. Ett annat intressant alternativ som jag köpt men inte hunnit prova än är hel dinkel. På bilden ser den ut som matvete, så jag antar att det är något liknande.


Fördelen med alla de här alternativen är att dom oftast är kravmärkta och även om dom inte är det så verkar odlingen betydligt miljövänligare än risodlingarna. Nackdelarna är, förutom att barnen är skeptiska (får koka vanlig pasta eller ris också), att det blir trångt i skafferiet med alla olika alternativ.


Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får jag ge ett litet mattips? :-) Är själv helsåld på Quínoa o äter det nästan varje dag. Jag blandar i mango chutney, olivolja, avokado i bitar, ev. gul lök hackad i bitar och så tärnad fetatost. Ibland även soltorkad tomat i strimlor. Mums! Då blir det lite "geggigare" och matigare. Och man måste skölja innan för att få bort den beska smaken.

Anonym sa...

Har du provat matvete?! Jag blev positivt överraskad när jag åt det första gången.

Camilla sa...

Ja Malin, du får gärna komma med mattips :-) Jag antar att man kan göra ungefär som med couscous och det blandar jag med allt möjligt, soltorkade tomater, paprika, gurka, fetaost, oliver osv.
Att blanda med mango chutney var nytt. Det måste jag prova.

Ja pepsipuh, jag har provat matvete och det är gott. Nu har jag också provat durumvetet och det är lika gott som (och väldigt likt) matvete. Prova det om du gillar matvete!