onsdag 4 juni 2008

Benrik: Handbok för mammor

Mannen får en hel del böcker till sin blogg som recensionsexemplar. I förra veckan kom boken Handbok för Mammor. Eftersom jag är rätt målgrupp för boken så fick jag den i stället. Så här kommer min recension.

Boken är skriven med humor, men blir aldrig riktigt rolig. Inledningen är bra, men sen då?
Här kommer nu äntligen ett motgift till det sentimentala trams som omgärdar
moderskapet: en praktisk handbok som inte väjer för sanningen.
Fylld med användbara tips och tricks är den vad varje modern mamma behöver
för att framgångsrikt klara av föräldrajobbet.
Boken är nog tänkt som en presentbok. Den ser snygg och inbjudande ut och den tar inte många minuter att läsa igenom för det är inte mycket text. Det störde mig att tipsen inte kom i kronologisk ordning. Den blandar hej vilt uppslag om tonårsspråket, den perfekta barnvakten, spädbarnsspråk, hur man upptäcker droganvändning, amningstips, hantera mobbning och att välja gudföräldrar. Som du ser är det en salig blandning.

Det jag möjligen kan ha nytta av är tonårsläxikonet:
Nnnnhhhh ... betyder: Tack så mycket, maten var smaskens.
Ehunnhh ... betyder: Jag ska städa mitt rum på en gång.
Vaaaaaeh ... betyder: Jag har gjort läxan men jag ska gå igenom den en gång till.

Tyvärr får jag ingen översättning till det som oftast hörs här hemma Mmmhhff. Men de betyder säker "Jag gör allt du ber mig om så fort som möjligt", eller har jag misstolkat det?

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: