lördag 6 mars 2010

Tovade sittunderlag

Efter strulet med bilen när jag var i Sälen på sportlovet så tänkte jag på hemvägen att jag ska göra något för att tacka mina föräldrar för hjälpen. Det var ju pappa som fick greja med domkraft, muttrar och hjul, så att jag till slut kunde köra hem.

För ganska länge sedan tovade jag ett sittunderlag till mig. Det är så gosigt att sitta på. Det blir varmt och skönt om ändan. Jag har massor med ull kvar och var sugen på att tova mer.


Så nu i veckan satte jag igång att göra två sittunderlag. Dessa blev betydligt tunnare än mitt. Hoppas dom värmer ändan bra ändå. I alla fall är dom smidigare att packa ner.

Jag började med att lägga ut den grå ullen i två lager, med fibrerna åt olika håll. Ovanpå lade jag ut lite färgad ull för att få ett naturmotiv. Efter att ha fuktat ullen med såpavatten la jag på gladpack för att inte ullen ska fastna för mycket på händerna i början. Jag gnuggade försiktigt ovanpå gladpacken.

När ullen hängde ihop någorlunda fuktade jag lite till med såpavatten. Sedan var det dags att rulla in sittunderlaget i en plastmatta som jag rullade runt en plastrulle. Rullen rullades fram och tillbaka. Några gånger rullade jag ut och vände på underlägget. När underägget var färdigtovat sköljde jag ur såpan ordentligt.

Till langettstygnen köpte jag ett garn som växlar färg. Det är som två ihoptvinnade trådar i två olika färger. Den ena färgen byts ut i taget så garnet växlar färg. Eftersom bara den ena färgen byts åt gången och att den byts till en snarlik färg så går det knappt se när det skiftar, men det blir en kul effekt totalt. Effekten syntes mindre än jag tänkt när jag sydde kantstygn. Jag får hitta på något annat att göra av resten av garnet.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

TACK, de värmer både baken och själen. Mamma och Pappa