måndag 29 mars 2010

Stockholm över helgen

I somras när jag fyllde jämnt (28 eller så...) fick jag presentkort på spökvandring i gamla stan i Stockholm av min bror och hans fru. Tack för det!

Nu i helgen hade vi bokat in spökvandringen på söndag kväll. Vi gjorde en hel helg av det. Det var riktigt skönt att komma iväg utan barnen. Inte för att jag har något emot barnen, men just nu var det välbehövligt med en paus från att passa deras tider, matval och humör.

Vi hade en skön helg med god mat, några museibesök, fotoutställningar, en del affärer och mycket promenerande på kända och mindre kända gator. Både guidningen på Hallwylska palatset och utställningen på Stockholms medeltidsmuseum var riktigt bra. Rekommenderas!

Spökguidningen då? Jo, den var en upplevelse. Det var guiden Mike som berättade och kring oss kretsade tre skådespelare som ibland hoppade fram bakom ett hörn, ibland krälade och hostade som pestsmittade i en smal gränd, ibland passerade de i bakgrunden som ett spöke och ibland var det små skådespel. Mike utnyttjade verkligen miljöerna i gamla stan. Vi var nere i trånga källare, inne på små gårdar och passerade smala gränder. Spökhistorierna var inte behållningen utan mer upplevelsen. Jag är sugen på att gå på Promenadteaterns uppsättning av Romeo och Julia eller Flickan med svavelstickorna, som har mer handling men samma upplägg. Kul sätt att berätta historier/spela teater på.

Inga kommentarer: