måndag 22 mars 2010

Att cykla på vintern

Nu är våren snart här. Det har smält bort otroliga mängder snö de senaste dagarna. Den här vintern har det varit en bra cykelvinter trots all snö. Eftersom det inte har hållt på och tinat och frusit på igen så har cykelbanorna gått att hålla ganska fria från snö trots att det legat mycket snö bredvid.

Jag har kunnat cykla nästan varje dag denna vintern, men jag har inte sätt till några presentutdelare längs cykelvägen som delar ut uppmuntrande presenter till oss vintercyklister. Just det har man i Umeå. Det tycker jag är ett lysande initiativ för att få fler att cykla kortare sträckor i stället för att ta bilen.

Men jag är inte ledsen för det. Jag får ju ta del av alla de andra fördelarna med att cykla som det står om i artikeln:

* Det går oftast snabbare, i alla fall om du bor i tätort och räknar in den tid det tar att hitta parkeringsplats och gå från bilen till målpunkten.
* Du gör en riktigt bra miljöinsats, särskilt om du har fem kilometer eller mindre till jobbet. Det är nämligen just de korta bilresorna som ger högst koldioxidutsläpp per kilometer.
* Du sparar cirka 3500 kr per år i bränslekostnader om du har fem kilometer till jobbet och cyklar fram och tillbaka.
* Du får motion och frisk luft, och kommer fram pigg till jobbet.
* Undersökningar visar att du kan du halvera risken att få hjärtinfarkt om du cyklar 15-20 minuter per dag.

1 kommentar:

Mamma Vilja sa...

Nu fick du mig att faktiskt vilja gå och hämta min cykel som fortfarande står parkerad i gamla lägenheten! Här i Malmö har det dock varit fullt av is och det cyklar inte jag på.