torsdag 21 maj 2009

Rabarber

Just nu växer det mesta i trädgården med full fart men det är bara rabarbern (och gräslöken) som är färdig för att skördas. Den finns det däremot desto mer av. Vad gör man mer än rabarberkräm och rabarberpaj?

Häromdagen var vi inne en sväng på biblioteket. Då hittade Henrik boken Rabarber av Ingar Nilsson. Perfekt en hel bok om rabarber, varav halva boken består av recept. Än så länge har jag provat två av recepten. Jag har bakat bröd med rabarber och fetaost i. Kul grej och gott, men kanske ingen favorit. Men däremot har jag kokat rabarbermarmelad och den är god. Lättgjord är den också. Än så länge har jag kokat två omgångar; en smaksatt med kanel och en med ingefära. Jag kommer att koka fler omgångar.

Rabarbermarmelad

1000 gram rabarber
750-1000g strösocker (Jag har tagit 800-850 gram och det räcker)
saft av en citron
1 liten skvätt vatten

Smaksättning:
ingefära, jordgubbar, torkad rosmarin eller kanelstång

Skär rabarbern i centimeterstora bitar och blanda med socker, citronsaft, lite vatten och smaksättning i en kastrull. Koka alltsammans i drygt 30 minuter till marmeladkonsistens. (Jag har tagit upp lite på en tallrik och sett att det segar till sig när det kallnar.)
Om marmeladen är för lös, koka en stund till.
Ta av kastrullenfrån värmen och häll omedelbart den färdiga marmeladen i rena varma glasburkar.

Marmeladen är god både på smörgås och på pannkakor.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag brukar göra rabarbersaft, så gott och smakar sommar för mig :)