måndag 2 februari 2009

Tacosoppa och semlor

Puuh, så mätt jag blev. Nu har vi ätit tacosoppa och nybakta semlor. Semelbullarna blev onödigt stora. Jag brukar inte baka så stora bullar, för det räcker med lite mindre av hemgjorda. Hemgjorda bullar innehåller ju inte lika mycket luft som köpta.

Gott var det, både soppan och semlorna. Barnen är inte så förtjusta i soppa över huvud taget, men denna gillar dom.

Så här gör du tacosoppa:
400 gram köttfärs
1 gul lök
4-5 potatisar
1 påse tacokrydda
1 krm timjan
1 1/4 liter hönsbuljong
ev lite majs
lite margarin eller olja att steka i
1. Fräs köttfärsen och mosa sönder den med en trägaffel
2. Riv löken och blanda ner i köttfärsen
3. Smaksätt med tacokrydda och timjan
4. Skala och tärna potatisarna
5. Häll i buljongen i köttfärsen, koka upp och tillsätt potatisen.
6. Koka tills potatisen är mjuk 7-10 min.
7. Tillsätt eventuellt majs.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna soppa måste jag prova. Jag är ingen stor soppfantast men tacos älskar jag :) så detta kanske kan vara nåt för mig.

Hilda sa...

Kan semmelbullar vara för stora....ÅH så gott!