söndag 22 februari 2009

Leverstuvning

Idag när vi var och handlade fick jag syn på lever och blev så sugen. Det är bara jag i familjen som äter lever så det blir inte så ofta. Då och då lagar jag leverstuvning och njuter av det i mina matlådor. Så i morgon blir det lever i min matlåda.
Här kommer receptet:

Leverstuvning, ca 4 portioner
ca 500g kalv- eller nötlever
1 gul lök
1-2 msk margarin
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 dl vatten
2 dl grädde
Skär levern i tärningar. Skala och hacka löken. Bryn löken på svag värme.
Blanda mjöl, salt och peppar i en plastpåse. Lägg i levern och skaka om.
Bryn levern på ganska svag värme.
Späd med vatten och grädde under omrörning. Koka ca 5 min.
Servera med kokt ris eller potatis, en grönsallad och lingonsylt.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: