lördag 29 november 2008

Brödbakning

Idag har jag fyllt på med bröd i frysen. Det gapade tomt på brödhyllan i frysen och jag har tröttnat på köpebrödet. Alltså var det dags att gör någonting åt det. Jag började med att baka fyra limpor efter ett av mina favoritrecept som jag bloggat om förut.
När dom kom ut ur ugnen var det dags att stoppa in nästa plåt med småfranska som stod och jäste. Det är ytterligigare ett av mina favoritrecept som är lättbakat.

Småfranska med kli
ca 20 stycken
50 g margarin
5 dl mjölk (ev hälften vatten)
50 g jäst
1 tsk salt
2 msk sirap eller socker
3 dl havre- eller veteklidrygt
1 l bakvetemjöl special (Jag har alltid använt vetemjöl)


Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölken. Värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, kli och nästan allt vetemjöl.
Spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och jäs den övertäckt i 45 min.
Ta upp degen, knåda den lätt. Gör 20-24 bullar.
Jäs bullarna övertäckta 30-40 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda i mitten av ugnen 8-10 min.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: