onsdag 5 november 2008

Per Gessle

I går kväll på SVT1 gick programmet Dom kallar oss artister med min absoluta favoritartist; Per Gessle. Han är så cool, professionell och otroligt bra hela tiden. Jag är ju uppvuxen med Gyllene Tider. Skivan Moderna Tider var en av dom första skivorna jag köpte. Jag köpte skivan efter att ha hört en halv låt från radion i campingkiosken i Kneipbyn under en sommarsemester i början på 80-talet.

Under programmet spelade Per sin favoritlåt av alla 874 låtar som han har skrivit och spelat in. Det är också en av mina favoritlåtar, även om jag har svårt för att välja ut bara en låt.

Någon säger i programmet att en av orsakerna till Per Gesssles succé hela tiden är hans missbildade stämband som ger den speciella rösten som alla vill höra. Dessutom skriver han ju underbara låtar.

Här kan du se programmet. Eller på TV i SVT24 8/11, SVT1 8/11 och SVT1 9/11.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Hans Persson sa...

Om jag skulle välja en av hans låtar skulle jag nog plocka Billy som är från andra änden av karriären, mycket för att texten är så stark.