söndag 9 november 2008

Tovat hjärta

Här kommer det första resultatet av det som jag köpte igår på syfestivalen. Jag köpte ju ull i fina färger. Idag provade jag att tova ett hjärta. Jag utgick ifrån en mall i skumgummi. Det är skumgummi som är 1,5-2 cm tjock. Hjärtat är drygt 10 cm stort.

Skumgummihjärtat klädde jag in i gladpack. På hjärtat la jag först ett tunt lager ull som jag blötte med såpavatten. Därefter la jag på ytterligare tre lager med fibrerna åt olika håll.

Därefter tog jag en bit fodertyg och virade in hjärtat i och gnuggade försiktigt. När ullen tovat ihop sig så sprättade jag upp ett litet hål för att få ut mallen. Sedan stoppades hjärtat med stoppning i stället. Det blev härligt bulligt.
Hålet täckte jag med lite ull och sedan filtade jag lite till med hjälp av fodertyget. Jag avslutade med att skölja hjärtat och sedan krama ut så mycket vatten som möjligt. Nu ska hjärtat torka och sedan kan jag dekorera det med hjälp av nåltovning eller med pärlor eller kanske på något annat vis. Det blev för stort att hänga i granen som jag tänkt ha det till från början, men det kommer bli fint att hänga i ett fönster eller på en dörr.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: