tisdag 8 februari 2011

Matte, matte och matte

Idag har mer eller mindre hela kvällen ägnats åt matte. Jag älskar att räkna matte och hjälper gärna barnen med matteläxorna, särskilt trigonometri och ekvationer. Jag tycker förstås att det är roligare än vad barnen tycker.

Eftersom det är stor åldersskillnad på barnen så blir det stor spridning på matteuppgifterna. Jag började med att hjälpa Martin med matteläxan för årskurs 3. Det gick ju bra så länge vi höll på med multiplikation. Sedan skulle han lägga två figurer med ett tangrampussel. Då körde det ihop sig! Efter en god stund fick vi ihop den ena. Den andra har vi fortfarande inte lyckats pussla ihop. Då har vi varit fyra personer som har försökt i olika omgångar. Jag trodde att jag var bra på både matte och på att lägga pussel, men där hade jag tydligen fel.

Som tur var går det bättre med de andra två matteläxorna, årskurs 8 och gymnasiets B-kurs. Så fick jag tillbaka lite av mitt mattesjälvförtroende igen. Nu är klockan snart halv elva. Henrik och Cissi sitter fortfarande vid köksbordet och räknar matte och turas om att fråga om hjälp. Jag ska nog ta och köra i säng oss allihopa snart.

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Oj! Jag kommer ihåg min första praktik på lärarprogrammet och jag skulle hjälpa eleverna med matte. Att ställa upp ett tal var svårt! Jag använder ju miniräknare eller huvudräkning...Jösses. Man blir så lat med miniräknaren! Grunderna sitter. Nu lär jag inte ut matte (vi byter jag och den andra läraren), men det är nåt som jag gärna skulle göra i framtiden. Iaf för mindre barn.

Hans Persson sa...

Jag förstår inte vad problemet var med den där pusseluppgiften. Den var ju buslätt!