lördag 22 januari 2011

Östergötlands länsmuseum

Idag har jag varit på Östergötlands länsmuseum. Anledningen att vi hamnade där var att vi ville se IT-ceum, datormuseet som flyttat dit. Utställningen på IT-ceum var inte så mycket att ha. Jag hade väntat mig betydligt mer. Det fanns några gamla datorer, en del datorprylar, några spelautomater och några gamla filmer. Jag hade väntat mig att man skulle kunna få ett större grepp om datorhistorien från starten och ända fram till idag. Ett museum borde kunna samla ihop betydligt fler datorer av olika ålder.

När vi ändå var på museet så tittade vi på ett par andra tillfälliga utställningar. Det var glaskonstnär Berit Johanssons häftiga och färgstarka glasalster. Dessutom var det utställning med juldukar och elljusstakar från de senaste 100 åren. Kul att se. Slutligen tittade vi på utställningen Middag med Pol Pot. Vid det laget hade jag nästan tröttnat så den tittade jag inte så noga på.

På det hela taget känns museet som ett ganska mossigt ställe. Det var lite folk, men det kändes inte som ett populärt lördagsnöje. En rejäl uppryckning och modernisering skulle behövas för att dra folk. Vi ville inte ens stanna där och fika för det var helt öde i fiket. Vi fikade på annat ställe i stället.

Inga kommentarer: