tisdag 4 januari 2011

Muriel Barbery: Igelkottens elegans

Nu har vi haft vår artonde träff i bokcirkeln. Dagens bok var Igelkottens elegans av Muriel Barbery. En spännande titel som får sin förklaring i boken.

Boken handlar om portvaktsfrun (numera änka) Renée Michel. Hon är portvakt i ett fint kvarter i Paris. Det är fint folk som bor i huset, men Renée vet hur en portvaktsfru ska vara. Hon sätter på tv:n på de program som en portvaktsfru bör titta på och försöker på alla sätt att visa upp en fasad av en enkel portvaktsfru. Egentligen älskar hon att läsa Tolstoj och annan fin litteratur. Hon älskar att se på djupa filmer. Hon ägnar sig förstås åt sina intressen, men är noga med att inte visa det.

En dag råkar hon avslöja sig så att en nyinflyttad man förstår hennes intresse och tyck uppstår.

Det är lätt att tycka om Renée och hennes liv. Det är en charmig bok som jag tyckte mycket om att läsa. Den innehåller flera roliga episoder. I början innehåller den en del filosofiska tankar. Är man intresserad av filosofi så är de nog intressanta, men de gick utmärkt att bara läsa förbi dom utan att boken blev konstig av det.

Jag rekommenderar verkligen att läsa denna bok, med en liten parentes för att jag inte gillade slutet.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag har sett den hos en annan bloggerska också och nu får jag nog ta och läsa den :)