onsdag 12 maj 2010

Odla ekologiskt

Naturskyddsföreningen förespråkar (förståss) ekologisk odling. Det har visat sig att det inte bara är stora jordbrukare som sprider ut gifter i naturen utan även trädgårdsodlare sprider mycket gifter.

Naturskyddsföreningens fem tips på hur du odlar ekologiskt följer jag ganska väl, men jag känner att jag behöver lägga lite mer tid på punkt fem. :-)

Fem snabba tips
1. Skippa bekämpningsmedel - använd miljösmarta metoder
2. Köp friska och livskraftiga plantor - bästa medicinen mot skadeinsekter
3. Ge jorden naturlig näring - välj bland massor av fiffiga sätt
4. Starta en kompost - låt trädgårdsavfallet bli förstklassig mylla
5. Räfsa, bränn och gräv mindre - ligg i hängmattan

1 kommentar:

SKOOGSTROLLET sa...

Hmm, om deras punkter inte är mer konkreta än så är det nog inte lätt att omvända människor. Visst, delar kan jag väl räkna ut själv, men bättre hjälp på vägen hade nog jag behövt. Här är väl tanken att köra ko-på-påse även om det kanske är smidigare med konstgödsel, vilket ändå är ett steg mot naturligare odling.