torsdag 6 maj 2010

Läxor, läxor, läxor

Denna veckan har det varit mycket läxor, och då går jag inte ens i skolan! Jag har assisterat på en uppsats om andra världskriget i åk 9, en uppsats om Marco Polo i åk 7, lyssnat på läsläxa i åk 2 och försökt skapa entusiasm för matte i åk 2.

Det är tufft i skolan (på högstadiet och för lätt på lågstadiet, men det är en annan sak). Inlämningsuppgifter och prov är inte lätta. Det är inte som på min tid att om man pluggade fakta så fick man bra betyg. Nu för tiden så måste man kunna argumentera, jämföra och ha en massa välgrundade egna åsikter för att få bra betyg. Det är säkert nyttigt, men inte helt lätt. Det är inte heller så lätt som förälder att hjälpa till, men man lär sig mycket. Möjligen borde jag redan kunna grundskolesakerna men jag anar att jag har glömt lite grann. Jag kan inte minnas att det är så mycket, men något kanske...

Inga kommentarer: