måndag 1 juni 2009

Rabarbersaft

Mmmm, nu står 6,5 liter rabarbersaft i köket. Sedan ska den blandas ungefär 1+4 så det blir mååånga liter. Saften blev god och inte så jättesöt. Den är mer som lättdryck och passar nog att dricka även till mat.

Efter att ha plockat de 3,5 kg som gick åt till saften så syns det faktiskt lite i landet att jag plockat lite, men det är inte slut.

Här kommer receptet om du också har tokmycket rabarber. Annars går det säkert att halvera.

3500g rabarber
6 l kokande vatten
saft av 1 citron
stösocker (350g/avrunnen l saft)

Skär rabarbern i bitar och lägg i en gryta. Slå hett vatten blandat med citronsaft över rabarbern och låt marinera i rumstemperatur i ett dygn, eller i kylen i upp till 3 dygn. Sila saften två gånger, först genom durkslag och därefter genom silduk. Kontrollera mängden, häll saften i en gryta och tillsätt socker. Värm försiktigt tills sockret löst sig (en hushållstermometer ska visa cirka 80 grader). Häll upp på varma saftflaskor.

Receptet kommer från boken Rabarber av Ingar Nilsson.


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Viola sa...

Oj då det verkar inte ens svårt...
Jag får ge mig ut och ragga rabarber. Min skörd är lagom till en paj för 4 pers.

Men nästa år så blir det nog mer=)

Hej från mig/Viola