tisdag 16 december 2008

Bokkedjan, del 1

Mannen har lagt ut en utmaning på sin blogg om att skapa en bokkedja genom att associera utifrån en favoritbok. Först tyckte jag att det lät så svårt eftersom jag glömmer böcker nästan lika fort som jag läser dom, vilket inte borde vara så fort eftersom jag läser långsamt. Fy vad jag trasslade in mig nu. Åter till ämnet!

Jag tänkte göra ett försök i alla fall. Jag utgår från en av de bästa böckerna som jag läst i år. Det är boken Allt för min syster av Jodi Picoult. Den handlar om en leukemisjuk syster.

Från leukemi som är en sjukdom associerar jag vidare till sjukdomen ALS och till den underbara och sorgliga boken Ro utan åror av före detta nyhetsankaret Ulla-Carin Lindquist. Den beskriver Ulla-Carins sista månader. Hennes kamp mot sjukdomen som obönhörligen drabbar henne hårdare och hårdare, men också om hur fin kontakt hon får med sin familj och en vän. Om att hennes sista tid också har ljuspunkter.

Hur som helst så slutar boken med död och död är också ett dominerande ämne i den senaste boken jag läste Johan Theorins bok Nattfåk. Så slutet på min bokkedja får bli Nattfåk där två viktiga personer (för huvudpersonen) dör och där andra som dött för länge sedan också gör sig hörda på olika sätt.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: