fredag 26 december 2008

Slut på julen

Nu är julen slut för denna gången. Jag har haft en trevlig och skön jul. Julafton blir ganska hektisk för att hinna med julmaten, en promenad, Kalle Anka, fika och Tomten. Juldagen och annandagen är verkligen två dagar för att pusta ut och göra nästan ingenting. Man tittar på sina klappar och rensar undan inslagspapper och kartonger. Man behöver knappt laga mat för det finns rester eller så äter man gott hos släktingar. Hur som helst så gillar jag dessa tre dagar på året.

Jag är jättenöjd med alla julklappar jag fick. Roligast tycker jag det är att få sånt som jag inte har önskat mig, men som ändå är rätt. På samma sätt är det roligast att ge bort sånt som personen inte önskar sig men som man vet kommer att passa bra.
Med åren så uppskattar jag mer och mer hemgjorda julklappar. Det kanske har med stigande ålder att göra, men i så fall så är det ok i alla fall. I år fick jag en fin kasse att ha när jag handlar mat. Den ser absolut roligare ut än de reklamtygkassar som jag bruka ha med mig till ICA.

Jag fick en jättegullig tomtemor av svärmor som hon gjort. Hon gör ett antal tomtar varje år (ganska många!) som alla ser olika ut för att passa den som ska få den. Visst är denna lik mig? Egentligen går det inte att bara visa en bild på den välgjorda tomten som heter Hildur. Hildur har underkjol och byxor med spets och stickade sockor och handgjorda träskor. På plåten som hon håller med virkade grytlappar ligger det pepparkakshjärtan.
Vi har nu åtta av svärmors tomtar och alla har sin personlighet och sitt namn. Jättefina allihopa!

Och så måste jag passa på att visa sockorna som Mannen fick av sin svärmor, dvs min mamma. Visst är dom coola? Du spelade väl Space Invaders på 80-talet?
Mönstret hittade jag här för den som är sticksugen.


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: