söndag 21 december 2008

Några tankar kring julen

En traditionell jul eller inte? Jag röstar för en traditionell jul. Enligt Charlotte Hagströms studie av det moderna julfirandet så är det fortfarande många som vill ha det på traditionellt vis. Inte för att det absolut måste vara en traditionell jul för min del, men samtidigt är det en trygghet i att göra lika dant som förra året. Som tur är (i alla fall i jultider) så är vi inte så stor släkt. Vi firar julen med dom allra närmaste. Vi behöver inte fara omkring och fira julafton i flera dagar. Det kan jag förstå att man tröttnar på.

Ska det vara en riktig gran eller en plastgran? Vi har en riktig gran, utgallrad från mina föräldrars tomt. I år är den jämn och snygg men ofta har dom varit glesa och ojämna, men det är ju det som är charmen med en riktig gran. Det ska ju synas att den är hemgjord! Jag kan förstå dom som valt en plastgran, men då ska den vara grön. Tydligen blir det vanligare och vanligare med plastgranar i alla möjliga färger. Hur kan man sätta in en blå, rosa eller vit gran?
Julkappar eller inte? Visst är det kul att få julklappar, men det är också kul att ge bort julklappar om man kommit på någonting riktigt bra. Det svåra är bara att komma på någonting riktigt bra till alla. Det som varit svårast i år är att komma på lämpliga saker till Henrik. Saken blir ju inte heller lättare av att han fyller år redan den 3:e januari. Någon som har tips på vad en 15-årig kille kan uppskatta?

Annat som jag tycker hör julen till är att lägga pussel och att spela spel (familjespel då alltså). Numera tar ju datorn och tv-spelen över nästan helt. De kan fylla var enda timme. Vi får väl se om jag klämmer in ett pussel i mellandagarna. Några spel ska vi absolut hinna med att spela. Vi började igår med att spela Elfenland. I kväll blir det nog ett paket Settlers för det har Martin önskat. Settlers är från 10 år men det struntar vi i och Martin klarar det galant.

Nu ska jag ta en julfika med lussekatter, pepparkakor och julgodis. Det brukar ju smaka bra!

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: