tisdag 30 december 2008

En eller två för samma pris

Idag var jag en sväng i stora köpcentrat, som jag annars undviker så mycket jag kan. Jag blir trött bara jag närmar mig området och ser alla bilar och alla hysteriska människor. Hur som helst så var jag tvungen att köpa några mjuka paket till Henrik som snart fyller 15 år. Några hårda paket har vi redan köpt.

I en affär fick jag ytterligare ett bevis på hur sjukt vårt konsumtionssamhälle är. Jag tittade på en snurra med t-shirtar. På skylten ovanför snurran stod det att jag fick två för 149:-. Jag tittade på prislappen på en t-shirt där det stod 99:-. Jag antog då att tröjorna kostade 99:- styck, men att jag fick två för 149:-. Det var lite utplockat med storlekar så jag hittade bara en som jag ville ha. Jag gick till kassan för att betala.
- Det blir 149:- sa kassörskan.
- Men var det inte två för 149:-, undrade jag
- Jo, det är två för 149:-
- Men en tröja kan ju inte kosta lika mycket som två??
- Jo en del kostar 99:- och en del kostar 149:- och så kan du kombinera dom hur du vill för 149:-
Snacka om korkat!! Jag blev ju "tvungen" att gå bort och leta upp en t-shirt till trots att jag bara ville ha en.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: