onsdag 17 december 2008

En mjölktand mindre

Idag har jag varit hos tandläkaren med Martin. Han fick en mjölktand utdragen för att framtänderna ska få plats. Han var inte särskilt orolig för att dra ut tanden. Han hade fullt upp med att ta reda på hur alla instrument fungerade. Tandsköterskan visade och förklarade och Martin pratade och provade. När sköterskan väl la bedövningen så kom tandläkaren in och hälsade på Martin.

- Hej Martin. Jag förstod att M grejade i din mun nu för det blev så tyst.

Jag tror i alla fall att han piggade upp deras dag för pratgladare patienter tror jag inte dom har. Det är ju inte alla som tycker att det är så trevligt att gå till tandläkaren. Hur som helst så blev tanden utdragen utan att Martin sa ett knyst eller möjligen om det var då som han rabblade alfabetet...

Jag själv var tvungen att titta bort lite när dom drog ut tanden. Det såg inte trevligt ut. Det är otroligt vilka rötter tänderna har. Trots att detta var en mjölktand som snart skulle ut av sig själv så var roten minst dubbelt så lång som tanden. Tandläkaren blev förvånad att den satt så fast.

Inga kommentarer: