tisdag 1 mars 2016

Tekakor

Ett misstag kan leda till något bra...

Varje morgon (med mycket få undantag) så kokar jag gröt till två personer. Det gör jag utan att tänka, lika dant varje morgon. I söndags morse var inte Mannen hemma. Jag visste mycket väl att jag bara skulle koka en portion gröt, men det hjälpte inte. Plötsligt stod jag där med två portioner gröt.

Det är dumt att slänga något. I stället kom jag att tänka på ett brödrecept där man ska börja med att koka gröt. Jag letade upp receptet och justerade gröten att passa receptet. Som vanligt kan jag inte följa receptet ordentligt. Jag ersatte en del av vetemjölet med grovt rågmjöl. Det blev lättbakade och goda tekakor så nu tänkte jag dela med mig av receptet.

Tekakor

Koka gröt i ett par minuter av:

3 dl havregryn (bytte lite mot rågflingor)
3 dl vatten
1 tsk salt

Tillsätt:

0,5 dl olja
5 dl vatten
Låt blandningen bli 37 grader

100gr jäst
0,5-1,5 dl socker
15-20 dl vetemjöl (bytte 5 dl mot grovt rågmjöl)

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt grynblandningen och lös upp jästen.
Tillsätt socker (mängd beroende på hur söta tekakor du vill ha) och sedan vetemjöl tills degen känns bra. Låt degen vila 5-10 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.

Dela degen i 24 delar. Rulla bullar och platta ut till tekakor. Jobba med lätt hand. Lägg på plåt, nagga och jäs 20-30 min.
Grädda mitt i ugnen 250 grader 7 min.

Inga kommentarer: