måndag 7 mars 2016

Socker eller inte

Idag lagade jag rotmos och fläsklägg. Eftersom det tar lite tid så var det inte den maten vi åt till kvällsmat. Det blev i stället pastarester och det sista av julskinkan som en gratäng, med broccoli till. Som vanligt efter att ha ätit pasta så blir jag lite sötsugen. Jag planerade något litet men sött till kvällsteet. Först skulle jag bara göra rotmoset och plocka undan i köket...

Under tiden satte jag på en dokumentär som jag blev tipsad om härom dagen. Filmen heter Sockerfilmen och finns på svtplay. I filmen är det en kille som inte ätit socker alls på länge som nu ska testa vad som händer om han äter socker som en genomsnittlig australiensare, dvs 40 tsk per dag. I övrigt äter han nyttig mat och tränar som han brukar. Mycket snart börjar effekterna på vikt, blodfetter, humör, hud och så vidare att märkas. Ungefär där var kvällsteet färdigt, men nu var jag INTE sugen på socker längre.

Riktigt skrämmande vad sockret gör med kroppen. Killen i experimentet åt inte fler kalorier än innan, bara att kalorierna kom från annan mat. De kom från socker i stället för från avokado, nötter och ost. Under de 60 dagar som experimentet pågick gick han upp 8,5 kg och ökade midjemåttet med 10 cm. Detta alltså trots samma kaloriintag och samma mängd träning. Inte mådde han bra heller, förutom korta sockerkickar.
Se filmen, den är bra men skrämmande!

Inga kommentarer: