söndag 20 mars 2016

Pappersscouting

Vet du vad pappersscouting är? Det är när man scoutar, men inte ute i naturen utan med styrelsearbete, administrativa uppgifter, möten och liknande. Idag har jag pappersscoutat hela dagen och haft en jättebra dag.
Dagens stora händelse var distriktsstämma, alltså årsmöte, i Nordöstra Götalands Scoutdistrikt. På förmiddagen var det två pass med olika workshops inför distriktsstämman. Vi som var där från min kår delade upp oss på olika workshops för att få ut så mycket som möjligt av dagen. Jag var på en träff där vi gick igenom verksamhetsberättelsen för föregående år och verksamhetsplanen för kommande år. Efter det var det en träff där vi diskuterade "Distriktet i framtiden". Det mötet var väldigt lärorikt för att förstå Scouternas struktur och distriktsstyrelsens uppgift respektive de anställda konsulenternas uppgift. Båda de två workshoparna var trevliga och givande. Före och mellan workshoparna och under lunchen blir det också tid att prata en stund med gamla och nya vänner från andra scoutkårer.

Efter lunch var det dags för själva årsmötet. En del punkter gick snabbt att avhandla medan andra blev det väldigt mycket diskussioner kring. Ingen osämja utan bara trevliga diskussioner för att till slut enas om några bra formuleringar på förslagen. Mötet drog över lite på tiden men kändes ändå inte långt. Det är ju bra så länge alla diskussioner förs i positiv anda.

Efter detta var det några timmars paus innan kvällens två möten i min egen kår. Dessa timmar ägnade jag åt att laga och äta mat plus att förbereda en kort presentation av dagens möten. Sedan var det dags igen. Först ett kort förmöte med den nya styrelsen där vi avslutade fördelningen av de olika styrelseuppdragen. Många är samma personer som förra årets styrelse, men några har slutat och några nya har tillkommit. En kvarts diskussion så var det fixat.

Därefter började kvällens ledarmöte (styrelsen plus diverse ledare) vilket i praktiken innebär kärntruppen bland ledarna. Det var många punkter att avhandla men jag tycker ändå att vi betade av dem i en bra takt. Jag tycker också att jag hann med att lyfta fram några lite större frågor och inte bara brandsläckning av kommande aktiviteter.

På det hela taget en intensiv men mycket bra dag. Scouting i naturen är kul men pappersscouting är också kul!

Inga kommentarer: