söndag 7 oktober 2012

Lugn helg

En lugn helg är på väg mot sitt slut. Jag har knappt lämnat huset. Jag har inte varit längre bort än vad man kommer på en timmes promenad. Jag har försökt att utnyttja solen lite grann. Det blev lite plockande i trädgården, men också en stunds läsande i solen.

Det blev väldigt dålig skörd i trädgårdslandet i år. Inte ens rödbetorna blev det något vettigt av. Jag skördade allihopa och den största är stor som ett plommon och de flesta är i storlek med en liten jordgubbe. Inte mycket att laga till! Det enda som det blev något vettigt av är morötterna, konstigt nog. Morötter tog det många år innan jag lyckades odla över huvud taget.

Ett mål med helgen har varit att läsa ikapp en del tidningar som dimper ner i brevlådan fortare än vad jag läser dom. Bland annat tänkte jag ta mig igenom ett nummer av Filter. Det tar sin tid för allt i Filter är läsvärt. Den mest läsvärda artikeln jag läst i helgen är en 9 sidor lång text om Mattias Klum. Reportaget illustreras med sex uppslag med Mattias Klums fantastiska naturbilder. Den mannen imponerar mer och mer på mig. Inte nog med att han tar otroliga bilder, han vill förmedla något också. Han jobbar för att förbättra djurens och naturens förutsättningar på jorden. Med hans kunskap och charm kan han få vem som helst att förstå att något behöver göras för att inte jordens naturtillgångar ska förstöras. Ni har väl inte missat tv-serien Fridlyst? Lite konstig programidé kan jag tycka, men ändå program med viktiga budskap. 


1 kommentar:

Cicki sa...

Vi tittar på Fridlyst varje lördag. Det är ett litet lustigt upplägg men Mattias förmedlar så mycket engagemang till både sina gäster och tittarna. Han är verkligen fantastisk.