måndag 20 augusti 2012

Skolstart

Så var det då skolstart igen.
Den äldsta börjar tredje året på gymnasiet och är så glad över att slippa läsa mer franska. Nu är det nästan bara roliga NO-ämnen kvar. Den näst äldsta börjar första året på gymnasiet och är så glad över att få läsa fem språk (svenska, engelska, franska, italienska och latin) och nästan ingen NO. Hur kan barn från samma föräldrar bli så olika? Jag förundras varje dag över dessa varelser som vi uppfostrat. De är helt fantastiska, var och en på sitt sätt.

Den yngsta, han är i alla fall kvar i grundskolan och börjar nu femte klass. Han hade en tuff höst förra året, men gjorde så otroligt stora framsteg och mognade på många sätt. Nu är det bara att fortsätta så kommer det här att bli bra.

Tyvärr visade det sig att bussen som alla tre åker till skolan inte går längre. Det har gått en speciell buss på morgonen som passerat Martins skola och många av stans gymnasieskolor. Nu har man plötsligt plockat bort denna bra linje. Det innebär att alla tre får längre att gå till skolan. De stora får en bra bit längre, men värst är nog att Martin måste korsa en trafikerad gata mitt i rusningstrafiken. Det känns inte bra. Jag har nu skrivit till bussbolaget och hoppas förstås på förändringar. Jag vet att fler föräldrar har skrivit.

Det var barnens nystart. Själv gick jag till frisören och klippte mig kortare än vanligt. Jag tog det hela väldigt seriöst. Igår surfade jag runt för att hitta bilder på hur jag ville ha nacken klippt. Det var inte helt lätt för alla frisyrbilder är tagna framifrån. Jag fick i alla fall ihop några bilder på ungefär hur jag ville ha det. 

Så nu ser jag ut som de här bilderna, ungefär i alla fall... Eftersom färgen var slut till skrivaren så kunde jag inte skriva ut bilderna. Jag tog i stället med mig hela datorn och visade frisören. Undra hur ofta det händer? Hon tyckte i alla fall att det var bra för då förstod hon hur jag menade och vågade klippa så kort.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Typiskt det där med bussen! Det måste ju varit en hel del ungdomar som åkte den menar jag? Det är bara ekonomi som tänks på, och inte hur det kommer att gå för barnen!
Snygg frisyr!! Jag har också gått med en bild till frisören och det brukar bli superbra!