måndag 27 augusti 2012

Blogg eller facebook

Är bloggarna på väg att dö ut? Orkar folk inte läsa långa blogginlägg nu när de vant sig vid ett par meningar på facebook och twitter?

Jag tycker att det är roligare att skriva längre texter där hela sammanhanget kommer fram. I alla fall tycker jag att det är ett intressant komplement till facebook. Twitter har jag inte provat på. Jag vill också gärna läsa andras bloggar. Jag har en lista med bloggar som jag läser regelbundet med google reader. Det är bloggar av väldigt olika slag. I några få fall känner jag författaren, men i det flesta fall är det bloggar som jag råkat hitta på nätet någon gång. Det är olika ålder och stil på författarna, men alla har något som fångar mitt intresse och skriver på ett intressant sätt. Något slags igenkänningsfaktor eller liknande intresse finns det i de flesta fall.

Jag tycker att jag i många fall märker att författaren skriver mer och mer sällan (inklusive mig själv periodvis). Beror det på att folk skriver på facebook i stället och att det inte går att hålla på och uppdatera både här och där?

Jag skulle gärna ha fler läsare (fler som kommenterar) på bloggen, men hur hittar man dom när folk inte orkar läsa långa texter och inte orkar läsa på så många olika ställen? Facebook är mer än nog för många, vilket jag kan ha full förståelse för också. Jag har provat ibland att länka till bloggen från facebook. Undra om det ger fler läsare? Jag misstänker att svaret är nej.

Hur tänker du runt detta med blogg respektive facebook?

6 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag vet vad du menar...ibland kan jag bli trött på allt det korta. Folk lär sig att "bli lata", att inte "orka" läsa nånting längre! Jag gillar långt. Och är inte med på Facebook!

Cicki sa...

Jag håller hellre liv i bloggen än på Facebook. Just nu tror jag att det är så lugnt på bloggarna för att många haft semester och inte kommit igång igen.

Det lite längre skrivandet passar även mig bättre. Jag använder FB till att enkelt hålla koll på vad mina vänner och mina barn har för sig. Skriver sällan där. Däremot spelar jag lite där eftersom jag ofta behöver byta ställning under dagen och då kan ett pass i min sköna kontorsstol vara ett bra alternativ.

Twitter har jag aldrig testat och känner mig inte heller lockad av det.

Camilla sa...

Cicki och Trillingnöten, jag vet att ni gillar bloggar och ni är flitiga skrivare :) Alltid kul att läsa!

Jag har absolut inget emot FB. Kul sätt att ha kontakt med före detta kollegor, gamla klasskompisar och andra vänner. Men bloggen ger mer utrymme för känslor och åsikter och är kul att skriva. Hoppas att den formen fortsätter att leva!

Mamma Vilja sa...

I mitt fall är det tiden som plötsligt inte räcker till för bloggandet, men jag saknar att vara aktiv!

Maud/En bok om dagen sa...

Jadu, det där har jag också funderat på... Jag vet inte själv varför jag varit så seg med att skriva i bloggen på senare tid. Mobilen är en bov i dramat - men den bär inte hela skulden... Jag gillar bloggens format m längre texter och jag gillar fejjans korta kommentarer. Tror inte heller att bloggen skulle gynnas av att kopplas t facebook.

Trebarnsmamman sa...

Jag bloggar mindre av en enda anledning, och det är att många halvbekanta människor smygläser min blogg. Vilket innebär att folk därmed inte frågar t.ex. hur jag mår om vi träffas (för de vet redan) och att jag känner mig obekväm rörande vem som läser och vem som inte läser. Lösenordskyddad blogg däremot medför att typ 3 läser och 0,1 kommenterar - urtrist. Facebook är för mig inte en konkurrent, jag skriver på båda...och just i sommar har jag inte skrivit på någon.