onsdag 29 augusti 2012

Min konstiga hjärna

Jag tror att min hjärna är knäpp. Den är så lättlurad att jag kan lura den helt själv. 

Vad sägs om att jag hellre cyklar till jobbet i 30 minuter än att jag tar bilen och sedan går sju minuter från parkeringen? Idag hade jag bilen till jobbet av olika orsaker och fick gå den låånga vägen från parkeringen. Då önskade jag att jag hade haft min cykel i stället. Då kan jag cykla ända fram till dörren. Det är mycket lättare!

Liknande knäpp sak är att jag inte funderar så mycket innan jag cyklar en mil till jobbet och en mil hem. När jag sedan ska cykla till något annat på en kväll eller helg som kanske ligger 3 km bort så känns det jättejobbigt. Jag letar efter argument till att ta bilen. Cykla 3 km på kväll eller helg är mycket jobbigare än att cykla 10 km till vardags!

Ibland handlar det inte om att lura hjärnan utan jag försöker förklara saker för hjärnan, men den tar liksom inte in det. Min hjärna vet om att Aktuellt sändes på TV1 och att Rapport sändes på TV2. (För er som glömt så var det faktiskt så för en massa år sedan.) Min hjärnan vet också om att programmen har bytt kanal. När jag ska lista ut vilken kanal Aktuellt är på så vet jag alltså att det sändes på TV1 förut och att de bytt kanal, alltså sänds Aktuellt på TV2 nu. Helt logiskt, men en onödigt lång tankeloop varje gång!

Hjärnan är alltså inte så lätt att förstå sig på, men den får väl vara lite speciell ibland. Den fungerar ju trots allt ganska bra för det mesta :)

Inga kommentarer: