söndag 12 augusti 2012

Äventyrsbanor

Egentligen tog min semestern slut i onsdags, men efter en så kort arbetsvecka så kändes även denna helgen som semester. Det känns som att jag haft en lång skön helg. Idag, sista dagen på "semestern", ville jag hitta på något med hela familjen. Vi diskuterade olika förslag i går kväll och rösterna föll på Sörsjöns höghöjdsbanor som vi läst om.
Det var ett område i skogen intill Sörsjön där det fanns 15 olika höghöjdsbanor. Alla banor innehöll ett antal hinder mellan träden och plattformar vid träden där man tog sats för nästa bit av banan. Vissa hinder var knöligare än andra och ibland var det linbana mellan träden.
Martin och Cissi började på de lättaste banorna som var ett par meter över marken. Vi andra började 3-4 meter över marken på de gröna banorna.
Sedan fanns det banor på högre och högre höjd, upp till 20 meter över marken. Den banan var det ingen av oss som gav sig på. Mannen och Henrik var tuffast och balanserade högt upp i luften.
Efter en stunds klättring ville vi testa linbanan. Jag har åkt linbana en gång förut och vet att det är så himla häftigt. Jag hade sett fram emot den 375 långa linbanan med skräckblandad förtjusning. Linbanan startade långt upp i ett träd så det blev ju första utmaningen, att komma upp till plattformen. Henrik började och gav sig snart iväg. Martin bestämde sig för att avstå och i stället fortsätta på hinderbanorna som också hade en del kortare linbanor.
Sedan klättrade Cissi mycket tveksamt upp. Hon tog sig upp på plattformen och stod där en stund och tvekade. Till slut efter en del pappande och stödjande så stack hon iväg. Vilken seger och vilken kick det ger!
Efter att ha åkt en gång så gick vi snabbt runt och åkte en gång till. Det går inte att låta bli!!
Det läskiga är att precis ge sig iväg, men sen är det bara härligt att glida iväg över sjön. Vill du få lite av känslan så titta på filmen en bit ner på den här sidan.

1 kommentar:

Cicki sa...

Under en period i mitt liv så jobbade jag med ungdomar på glid. Då höll vi på med en del liknande saker, så jag har också åkt linbana. Det är verkligen skithäftigt....:-)