måndag 6 augusti 2012

Kajakfunderingar

Jag har i många år velat köpa mig en kajak, men har avvaktat tills barnen blivit lite större. Nu är de alla tre tillräckligt stora för att de ska gå att lämna ensamma en längre stund och framför allt har de egna intressen så det känns ok att jag och Mannen sticker iväg ett tag. Planen är alltså att köpa två kajaker. Det händer säkert att barnen hänger med ibland, men då får vi hyra extra kajaker vid de tillfällena.

Tidigare i sommar hyrde vi en kajak som jag tyckte om att paddla. I går var vi vid Sommen ihop med vänner. Vi hyrde totalt sex olika sorters kajaker och provade runt. En av de vi hyrde var också en kajak i min smak. I natt har min hjärna bollat tankar om kajaker fram och tillbaka, så jag bestämde mig för att samla tankarna och skriva ner dom. Jag skriver dom i ett blogginlägg så kanske någon annan kan ha nytta av tankarna också.

Mina krav på kajaken är:
- Sitta skönt
- Kul att paddla
- Inte för stor (passa till 171cm och 69 kg)
- Packutrymme för dagsutflykter och eventuellt någon helgtur
- Ha roder (och eventuellt skedda för framtida behov)
- Ha en liten fikalucka med skruvlock
- Plast eller glasfiber spelar nog ingen roll. Från början ville jag ha glasfiber, men plasten slipper jag vara så rädd om.

De två (tre) alternativ jag velar mellan är:
En trevlig kajak att paddla där det kändes som att jag hade kontakt med vattnet. Lättstyrd och lättpaddlad men rejäl och stadig. Förmånligt pris. Den kostar knappt 10 000 som ny, men finns också som före detta uthyrningskajak till försäljning.
Nackdelen är att den inte har skedda (vilket inte gör så mycket) och att luckorna kan vara svåra att öppna och stänga med frusna fingrar (eller bara svaga fingrar).


Prijon Seayak 490 eller Seayak 500
Den som heter 500 har jag paddlat och den sitter man gudomligt skönt i.
Seayak 500 har jag paddlat och i den sitter man gudomligt skönt. Den har också en annan typ av packluckor som går lättare att öppna och stänga. Lättpaddlad och lättstyrd kajak. Lite rank, men det gör mig inget.
Nackdelen är att den rekommenderas för paddlare upp till 70 kg så möjligen är det på gränsen för mig, men den kändes inte för trång. En annan nackdel är att den är några tusenlappar dyrare, men även av denna finns det en uthyrningskajak som är till salu till ett lite lägre pris.
Seayak 490 är lite bredare än 500:an och gjord för lite tyngre paddlare, men därmed är den troligen aningen tyngre att paddla också. Seayak 490 har jag inte provpaddlat.

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vad modigt att fundera på sånt där. Det är ju en investering iof, speciellt för er som är så mycket ute i naturen!

Anonym sa...

Det här har jag faktiskt väntat på.../Gunnar