måndag 21 januari 2019

Magnus Falk: Fjärilsdansen

Strax före jul läste jag att Magnus Falk gav ut en ny bok. Den ville jag gärna läsa. Vi köpte inte så många julklappar i år, men några böcker slank in. Jag fick Magnus Falks Fjärilsdansen. Jag har läst och bloggat om två av Magnus böcker tidigare; Det krökta rummet och Fyrtioen minuter och nio sekunder.

Fjärilsdansen är annorlunda än de två tidigare böckerna. Detta är en historisk roman om Sveriges första kvinnliga läkare Karolina Widerström. Händelserna i boken är fiktion, men Karolina, miljöerna och de politiska händelserna är verklighetsbaserade. Karolina som verkade som läkare i början på 1900-talet var mycket aktiv inom kvinnorörelsen, med kampen för kvinnlig rösträtt, sexualupplysning och kampen mot förtrycket av de prostituerade kvinnorna medan männen gick fria.
Tidsandan och många av de politiska kamperna känner jag igen från TV-serien Fröken Frimans krig, även om jag inte tror att Karolina förekommer där.

Bokens växlar mellan Karolinas Widerströms studietid 1881 och när hon verkade som en respekterad läkare 1902-1903. På den här tiden var kvinnor inte myndiga. Det var kvinnans far och vid giftermål mannen som var förmyndare. Detta var en stor anledning till att Karolina valde bort familjelivet, enligt boken i alla fall. Det blir en av trådarna genom de två inblickarna i Karolinas liv.
Förutom Karolina så handlar stora delar av boken om Alva som på grund av fattigdom flyttar in till Stockholm som 15-åring. Av en slump blir Alva glädjeflicka. Hur hon hamnade där och hennes känslor för "jobbet" beskrivs på ett mycket fint sätt.

Jag gillar verkligen den här boken och dess kvinnobeskrivningar. Man får verkligen en känsla av hur det var att leva som kvinna på den tiden. Jag tycker att boken kunde haft lite mindre tyngdpunkt på Karolinas kamp mot reglementeringen. Reglementeringen innebar att prostituerade bokfördes och var ålagda att gå på regelbundna kontroller för att inte sprida könssjukdomar till männen och deras fruar. Kampen var säkert viktig för Karolina, men den fick lite väl mycket utrymme. Förutom det så var det en både intressant och läsvärd bit kvinnohistoria, även om detaljerna är uppdiktade. Man kan lätt konstatera att kvinnokampen har kommit väldigt långt, även om det finns en del kvar att göra.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.