lördag 19 januari 2019

Odlingar av olika slag

Det började lite oskyldigt med inspiration från en inomhusodling med belysning, sedan läste jag på, lyssnade på podar och tittade på videoklipp och nu testar vi att odla allt möjligt.
 I en kruka har jag sått basilika. Den växer långsamt men ser fin ut. Basilika har jag odlat många gånger förut i en kruka inomhus, så det var inte så konstigt.
 Grönkål sådde jag strax före nyåret och den växer så det knakar. Planen är inte att dessa plantor ska planeras ut. De kommer i stället att ätas som späda blad.
Växterna står under ett lysrör som ligger mot två kartonger. Det är än så länge lagom högt och ger ljus över lagom stort område. Lysrörsarmaturen är kopplad till en timer och lyser ungefär 15 timmar per dygn.
Idag gjorde jag små krukor av tidningspapper och satte tomatfrön. Det är en sort som heter Tiny Tim. Det ska bli en kompakt planta som ska fungera att ha i ett fönster. Dessa plantor kommer troligen inte heller att komma ut. Låter häftigt att kunna odla tomater i fönstret, om det fungerar.
Jag sådde även lite sallad idag. Den borde det inte vara några problem att driva upp under belysningen.
I någon av alla facebookgrupperna med odlartema så såg jag tips om att återodla vitkål. Det kostar ju inget att testa, så får vi se vad det blir av det. Jag har inte riktigt blivit klok på om vitkålsstocken ska stå kvar i vatten eller om den ska planteras i jord när den fått rötter.
Vi har också kört igång att grodda. Just nu är vi inne på tredje omgången med gröna linser. Det på bilden är ett annat försök. Vi groddar torkade majskärnor, sånna som man gör popcorn av. Märkligt nog så gror de efter bara några dagar. Häftigt att det finns växtkraft kvar i de torra kärnorna. Om ytterligare några dagar får vi se hur det smakar.

Det går att få oändligt många idéer och inspiration på det där internetet. Det gäller att hejda sig i tid innan det blir för mycket. Det roliga just nu är att även Mannen är med på en hel del av experimenterandet. Min förra odlarperiod, före scoutlivet, så var det bara jag som höll på. Kul om vi kan hjälpas åt lite med odlandet och inte bara hjälpas åt med ätandet.

Inga kommentarer: