måndag 9 november 2015

Helg med halloween, pyssel och fars dag

Nu har det varit helg och fars dag. Helgen började med Halloweenfest i Martins skola. Martin deltog i festen och jag serverade korv med bröd till hungriga ungdomar. Många väldigt bra utklädda och läskigt sminkade i ansiktet. En del hade inte klätt ut sig alls och några var lite mitt emellan som killen med den här t-shirten:
Martin hade inte klätt ut sig men hade förberett läskiga lappar som han delade ut. På lapparna stod det saker som "läskig", "8% batteri kvar", "Inget wifi", "8 missade samtal från mamma". Mycket läskigt om man är tonåring!

På lördagen var jag på en scoutledardag, Gnistan, för alla ledare i vårt distrikt. En dag där vi scoutledare blev ompysslade utan att behöva ta hand om en enda scout. Förmiddagen var det diskussioner i små grupper och under eftermiddagen var det hantverk och pyssel. Nytta, nöje, avkoppling och umgänge!
Jag gjorde en namnskylt i krympplast. Man målar först motivet på ett plastaktigt papper. Sedan stoppar man in det i ugnen. Då krymper det och blir tjockare så att det blir en styv plastbit. Riktigt roligt att titta på när det krympte ihop i ugnen.
Dessutom sydde jag ett bestickfodral i filt. Det matchar min orange storkåsa och kåsa perfekt.
Det var en mycket trevlig dag för både gamla och nya ledare. Tyvärr var vi inte så många på denna premiärdag, men när årets mycket nöjda deltagare åker hem och berättar så kommer det säkert fler deltagare nästa år.

Avslutningsvis firade vi fars dag på söndagen. Inte så mycket firande egentligen, men vi träffade båda far och svärfar. Trevligt att ha dem på nära håll så att det går att åka över en kortis.


Inga kommentarer: