lördag 14 november 2015

After work och hajk

Ibland blir det lite fel, men ändå väldigt bra till slut. Jag lyckades dubbelboka mig för fredagskvällen. Ja, jag kan ha afterwork på fredag. Ja, jag kan följa med som ledare på hajken.

Plötsligt, en helt annan dag, insåg jag plötsligt att dessa två saker var samma fredag. Typiskt, jag som vill vara med på båda. Det hela löste sig ändå väldigt bra. En annan scoutledare kunde bara vara med på scouthajken under fredagskvällen och behövde åka hem sedan. Det passade ju bra ihop med att jag kom sent och sov över med scouterna.

Igår efter jobbet samlades vi kollegor hemma hos en kollega för att spela spel och äta hämtmat. En enkel men mycket trevlig after work. Lite tråkigt att behöva lämna dom så tidigt, men scouthajken lockade ändå. Jag åkte hem, bytte om och åkte vidare ut i skogen till mina scouter.

Hajken var bara några kilometer hemifrån. Det är inte avståndet som avgör om det blir en bra hajk. Scouterna och ledarna som var där hade satt upp vindskyddet, eldat och lagat mat. Jag fick vara med och myselda en stund innan det blev dags att bädda i vindskyddet och så småningom krypa ner. Redan klockan elva var det tyst.
Under natten var det ganska lugnt. Inte så mycket blåst, bara lite regn och alla sov gott. Det bästa med att sova i vindskydd är de första minutrarna på morgonen när man är mitt i naturen redan från första sekunden.
Att ligga där i lugnet och kika på naturen och sedan slumra några minuter till är fantastiskt. Jag låg och lyssnade på blåsten och på de morgontidiga gässen som flög förbi. Länge var det bara en scout uppe och eldade. Övriga fyra scouter och en ledare till sov gott. I alla fall låg de tysta. Så småningom kvicknar de alla till och börjar småprata.
I detta vindskydd fick vi plats sju personer. Det är bra att ligga tätt för att hålla värmen. Jag hade dubbla sovsäckar så jag frös inte ett dugg.

Härligt med en bra start på helgen med umgänge och en natt i naturen. Sånna här myshajker är uppskattade av scouterna och väldigt lättfixade för oss ledare.
Resten av helgen får bli en helg i lugn och ro.

Inga kommentarer: