söndag 17 maj 2015

Lekdag

Igår började jag med att göra färdigt en födelsedagspresent. Det blev ett hundhalsband i paracord. Jag hoppas att det passar.
Hela den här helgen pågår studentorkesterfestivalen SOF i stan. Det ordnas av studenterna på tekniska högskolan. Det reser hit studentorkestrar från hela landet, och ibland även från utlandet. Det är olika spelningar och fester under helgen. Under lördagen spelar orkestrarna nere i centrum och mitt på dagen går det en stor kortege med orkestrar och studentbyggen genom stan. Jag tog en sväng ner på stan och njöt av glad musik.
När jag gick från att ha lyssnat på två olika orkestrar på ett torg så gick jag förbi en ensam äldre man som spelade klarinett. Det lät så sorgligt efter att ha hört de glada studenterna. När jag hade uträttat mitt ärende och gick förbi mannen igen, då hade han fått sällskap med två studenter. De stod upp och spelade något svängigt tillsammans. Det värmde att se hur musiken kan förena en sorgsen gatumusikant och två unga studenter för en stunds glädje.

Mina föräldrar var ute och åkte så vi träffades på stan och åt mat. Det blev ett litet födelsedagsfirande och jag kunde överlämna halsbandet, och ett par små saker till. Där efter cyklade jag till spelkonventet LinCon, där resten av familjen tillbringar den här helgen. Under eftermiddagen och kvällen tittade jag runt, pratade med vänner och spelade spel.
Bland annat spelade vi Repello som är kul. Det är ett fyrkantigt rutnät där man lägger ut några poängmarkörer. På min tur ska jag flytta min plutt ett antal steg, enligt vad det står på brädet. Om jag kommer bredvid annan spelare eller en poängmarkör så studsar sakerna ifrån varandra. Jag bestämmer hur de studsar iväg. Det gäller att göra detta på något kontrollerat sätt och få poängmarkörerna att åka över kanten på spelbrädet. Då blir det min poäng. Det kan vara klurigt att tänka ut en bra strategi, men man kan också spela utan att tänka så mycket. Kul spel, förutom att Mannen vinner nästan var enda gång.

Pyssel, studentorkesterfestival och spel, det blev en bra lekdag!

Inga kommentarer: