måndag 4 maj 2015

Allt om brädspel

När några spelintresserade personer tröttnade på att dagstidningar inför varje jul recenserar en rad spel av samma typ, alla ganska enformiga och tråkiga, så ville de slå ett slag för alla bra brädspel som finns. Brädspel (eller sällskapsspel) är så mycket mer än monopol och frågespel. Monopol blir snabbt avgjort och är sedan inte roligt för de som ligger under. Frågespel går inte att spela i en familj där de vuxna förstås kan mer än barnen. Då finns det en massa andra spel som är så mycket intressantare. Settlers, Ticket to Ride, Bohnanza och Carcassonne, för att nämna några.

 De spelintresserade personerna tog tag i saken och startade speltidningen Allt om brädspel. Det är en mycket trevlig tidning som skriver intressanta artiklar om olika speltyper, om spelutveckling, om andra spelrelaterade ämnen och spelrecensioner. Det kan låta som en riktig nördtidning, men jag tror tidningen kan ha en ganska bred målgrupp. Jag själv tycker att det är roligt att spela roliga spel med vänner, men jag ser mig inte som en spelnörd och jag tyckte att tidningen var mycket intressant och lättläst. Du behöver inte alls veta allt om spel för att uppskatta tidningen.

Eller kan det vara så illa att jag är en spelnörd? Jag har inget emot nördar, men är tämligen säker på att en riktig spelnörd absolut inte skulle se mig som en nörd. Är du alltså lite lagom spelintresserad så tror jag du kan uppskatta och få speltips från den här tidningen. Än så länge har det kommit två nummer, men det tredje ska vara på väg. 

Inga kommentarer: